понеділок, 14 березня 2016 р.

ЗИМОВИЙ ПЕЙЗАЖ. ОЛЕНА ПЧІЛКА 
 «ДІБРОВА СМУТНАЯ ВЖЕ ЛИСТЯЧКО РОНИЛА»
Мета. Поглибити знання учнів про творчість Олени Пчілки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити аналізувати прочитане; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення, творчу уяву, здатність уявляти описані картини, розмірковувати над текстом; виховувати любов до природи, поетичного слова.
Обладнання: портрети Олени Пчілки, твори поетеси, матеріали для роботи в парах ,відео записи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
                                           
                                        Хід уроку
1.Організаційний момент
Привітання  дітей, вчителя.
Посміхніться один одному, посміхніться гостям ,привітайтеся .З промінчиків добра ,що заіскрилися на ваших обличчях ми розпочнемо наш урок .А за будь -яке нове починання треба братися з гарним настроєм і вірою в себе.
На уроці ми будемо:(запис на дошці)
Не просто слухати, а чути!
Не просто дивитись ,а бачити!
Не просто відповідати, а міркувати!
2.Мовленєва розминка
а)дихальна гімнастика
Вдих- носом ,видих через –рот.
Вдих, затримка дихання ,видих.
Проартикулюйте голосні звуки без голосу (вчитель вголос а ,о ,у ,е, и, і.)  Молодці!
б)Гра Хто як говорить?
Пригадайте, діти вмить ,як пшениченька шумить?(ши-ши)
Як в гайку струмок дзвенить?(дзінь-дзінь)
А як джміль в саду бренить?(дж-дж)
Як шумлять у птаха крила?(шух-шух)
В морі синьому вітрила?(с-с-с)
Вітер з гаєм розмовляє, поміж листячком гуляє?(ш-ш-ш-ш)
Й ми всі трохи пошуміли, від роботи відпочили.
(Молодці!)
 в)   Гра «Асоціація»
Які асоціації у вас виникають коли чуєте слово:
-тріщить (мороз)
-віє (вітер)
-світить (сонце)
-капає  (дощ)
г)Робота над прислівям
Умілому  всяка  робота  легка!
(Прочитайте прислівя зробивши наголос на першому слові, другому ,третьому, четвертому.)
д) Інтонування речень
Їхав лютий возом, віз мішок морозу.
-Прочитайте це речення розповідною, питальною, окличною інтонацією.

е)Скоромовка
Під горою хвойний ліс ,за горою хитрий лис.
(промовити разом з вчителем декілька разів).
2.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. Прочитайте його назву.(Поетична збірка).
Відкриває поетичну збірку відома письменниця ,псевдонім ,якої означає пестливу назву комахи-трудівниці.(Учні дають відповідь)
Що таке псевдонім? (Відповіді учнів)
Довідка: псевдонім-придбане ім я ,прізвище або авторський знак ,яким користується письменник, автор, замість власного.
Цим псевдонімом підписувала свої твори Ольга Петрівна Косач з роду Драгоманових. Її дідусь мав пасіку, всього кілька вуликів. Маленька Оля любила спостерігати за напрочуд працьовитими бджолами. Мабуть, тому і взяла назву цієї комахи за псевдонім.
3.Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Олена Пчілка…Нарешті це ім я дедалі частіше зустрічається на сторінках періодичних видань. Спадщина цієї талановитої письменниці  ,найосвідченішої жінки свого часу, ще до кінця не оцінена, велика кількість творів не -надрукована.
 На сьогодні діти із задоволенням погодились підготувати цікаві дані з біографії поетеси.
Презентація домашнього завдання
1.Ольга Петрівна народилась  29 липня 1849року в місті Гадячі на Полтавщині. Походила зі славетного роду Драгоманових. У батьківській оселі здобула початкову освіту, а потім навчалась в Київському інституті шляхетних дівчат. Ще з дитинства відчувала красу рідної землі ,народні звичаї ,які не обминали родину Драгоманових.
2.Ольга Петрівна- була розумною і мудрою матір ю 6 дітей. Насамперед вона прищеплювала їм любов до України ,рідної мови, хотіла ,щоб діти виросли справжніми патріотами. Особливий вплив
мала на Лесю, навіть дала їй псевдонім Українка. Геніальна Леся Українка називала свою матір –найкращою, найрозумнішою жінкою світового рівня.
3 «Олена Пчілка –перекладач»
Творчість письменниця почала з перекладів, і займалась цим протягом усього життя.   Знала щонайменше 5 іноземних мов Першою спробою був переклад казок Андерсена ,Пушкіна, Гоголя .Залучала до перекладів і своїх дітей. Свої твори друкувала в багатьох журналах. Пізніше навіть сама стала видавцем журналу «Рідний край».
4.»Олена Пчілка-етнограф»
Любов до прадавніх народних ремесел , особливо української вишивки, була властива письменниці. Вона займалась дослідженням і сама вишивала українські рушники.   Найкраще вишивала з мамою  Леся. Разом  вони возили їх у Канів у музей Т. Г.Шевченка.
5.»Олена Пчілка-педагог»
Як талановитий педагог вона виховувала у своїх дітях любов до пісні, природи ,вони вивчали багато мов, історію ,музику ,малювання ,літературу. Вона виробила свою систему навчання яка
 є прекрасним зразком материнської школи. Коли даючи початкову освіту дітям ,бракувало підручників ,Олена Пчілка перекладала кращі твори з іноземної літератури.
6 .Олена Пчілка- поет
Крім численних поезій: казок, оповідань, вона написала для дітей багато п єс: « Весняний ранок Тарасовий»,  «Казка Зеленого гаю» Організовувала дитячі театри ,куди .запрошувала простих сільських дітей .Відомими її збірками є « Дивна хатка  «, Годі діточки вам спать!»  ,дитяча хрестоматія для дітей « Сосонка.»
7.Олена Пчілка проживала з родиною в селі Колодяжному з 1882року,де зараз створено садибу-музей . Тут зберігаються  твори ,фотографії, речі вжитку сім ї  Косачів. Приживши 81 рік залишила після себе велику спадщину. Її іменем названі вулиці ,бібліотеки, зокрема Волинська обласна наукова бібліотека  імені Олени Пчілки у місті Луцьку.
Учитель. Панас Мирний писав :Родюча як земля ,а робоча-як бджола. (обговорення)
-Діти, а які твори О. Пчілки ви читали?
-Погляньте на нашу виставку книг.
Орацювання вірша Олени Пчілки « Діброва смутная вже листячко ронила» с.110-111.
1)   Виразне читання вірша вчителем.
Які картини ви уявили ,слухаючи вірш?
Який настрій він у вас викликав?
2)    Словникова робота
Довідкове бюро
Діброва-ліс, у якому переважає дуб.
Пишати -розквітати.
Най –нехай, хай.
Багряниця-тут ,багряне листя.
Зголосила  -тут ,заплакала.
Вінець-прикраса, яку носили на голові.
3)Читання стовпчиків слів у парах.
Чолом                        біллю                                           
Ронила                        додолу
Смутная                     скрадаючись
Востаннє                     безрадісним
-Доберіть синонім до слова чоло (лоб),біллю (білизною) ,ронила (скидала),додолу(вниз),смутная(невесела),скрадаючись (повільно).
Фізкультхвилинка
4)Читання вірша учнями в парі.
-Знайдіть у кожному віршованому рядку слова і словосполучення, які будемо виділяти голосом під час читання ,тому ,що вони найбільш важливі.
-З якою гучністю будемо читати вірш? Які рядки слід читати голосніше?
 5) Виразне читання вірша учнями за строфами.
-Вслухайтеся у звучання слів смутная , у журбі, зголосила (тобто заплакала).
-Чому діброва засумувала?
-Як про це говориться у вірші?
-Про ,що  діброва просить зиму?
-Як вона до неї звертається?
-Прочитайте рядки ,які свідчать про те ,що зима відступила?
-Який пейзаж змалювала письменниця?                                                                                                            
6)Робота з деформованим текстом
Вчитель читає ,учні виправляють піднімаючи сигнальні долоньки.   


7) Юні поети, робота в парах
(Група дітей працює над стовпчиком розкиданих рядків вірша описаних на сніжинках) Молодці!
8)Юні таланти презентують свої проби пера.
Робота над картиною Василя Полєнова Ранній сніг»
-         Розгляньте картину Василя Полєнова Ранній сніг с.111
-         Що художник зобразив  на картині?
-         Що намалював у центрі картини? У далині?
-Які фарби обрав художник для своєї картини?
-Який настрій вони створюють?
-Чи співзвучні настрій картини і вірша? Чому?
Підсумок уроку
-Повторення біографії за допомогою куба.
-Чи сподобався вам вірш Олени Пчілки?
-Оцініть роботу сусіда даруючи йому за гарну роботу зелену долоньку ,якщо вважаєте, що він міг працювати краще червону.
Домашнє завдання
Читати виразно вірш .Дібрати до нього заголовок(с.110-111)

Ось закінчився урок,
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре друзі,

Відпочиньте по заслузі!

2 коментарі:

  1. Best slot sites for real money at luckyclub.live
    The ultimate guide to slot machines · Play the best luckyclub and most popular slots · Live dealer games · Huge jackpots for free · Progressive jackpots.

    ВідповістиВидалити
  2. Casino - JT Hub
    › Casino-Games 하남 출장샵 › Casino-Games Casino-Games Nov 3, 2021 여수 출장마사지 — Nov 3, 2021 The casino has 남원 출장안마 some of the greatest 원주 출장마사지 slot 구리 출장안마 games, including Gonzo's Quest, and the Megaways slot. At the bottom of the page, a list of the best

    ВідповістиВидалити